Current track

Title

Artist

Στάθης Μαλαπέτσας
Πρόεδρος Αερολέσχης Ζακύνθου

Δεν είναι ισχυρό το πόρισμα για το δυστύχημα των Τεμπών και αφήνει πολλά αναπάντητα ερωτήματα/ Χάθηκαν πολλά στοιχεία με το μπάζωμα που έγινε και ο χώρος δεν περιφρουρήθηκε

04/03/2025


«Εύχομαι να αποδοθεί δικαιοσύνη στο θέμα των Τεμπών, γιατί αυτό είναι και η απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας, όμως πρέπει να αναφέρω κάποια πράγματα για να γνωρίζει ο κόσμος.

Υπήρξα εξωτερικός συνεργάτης της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, η οποία λειτουργούσε πριν γίνει ο Οργανισμός, και θα σας καταθέσω σήμερα το πως πρέπει να ενεργούμε, σημειώνοντας πως τα αεροπορικά ατυχήματα δεν έχουν πολλές διαφορές με τα σιδηροδρομικά.

Προσθέτω πως έδινα πληροφορίες για την πτήση των αεροσκαφών, για τη συντήρησή τους, για μηχανολογικά θέματα, ενώ είμαι και ελεγκτής για την κατασκευή υπερελαφρών μηχανών, αλλά και εκπαιδευτής.

Το πόρισμα που παρουσίασε η εθνική επιτροπή εμπειρογνωμόνων για τα ατυχήματα σε αεροπλάνα και τρένα, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΣΧΥΡΟ! Μια επιτροπή πρέπει να δηλώνει τα αίτια και τις συστάσεις που χρειάζονται για να γίνεται πρόληψη και να μη συμβούν τα ίδια λάθη στο μέλλον. Δηλαδή να παρέχουμε ασφάλεια στις πτήσεις και στα τρένα.

Για τα Τέμπη η Επιτροπή λέει πως δεν οφείλεται η έκρηξη ούτε στους μετασχηματιστές, ούτε στα έλαια σιλικόνης των μηχανών, αλλά ούτε και σε μπουκάλες υγραερίου, αλλά πιθανότατα στην ύπαρξη ύποπτου καυσίμου. Το πόρισμα δυστυχώς δεν βγαίνει ισχυρό, διότι αφήνει αναπάντητα ερωτήματα.

Αυτό σημαίνει ότι οι οικογένειες των θυμάτων θα σύρονται για χρόνια στα δικαστήρια μαζί με τους δικηγόρους και στο τέλος θα κουραστούν και δεν θα αποδοθούν οι ευθύνες που πρέπει!

Θα πω μερικές λεπτομέρειες για το πώς συντάσσεται ένα πόρισμα, ώστε να καταλάβουν οι ακροατές μας. Όταν έχουμε ένα αεροπορικό ατύχημα, άμεσα πρέπει να ενημερωθεί η Επιτροπή Διεύρυνσης, είτε από τους πιλότους εφόσον ζουν, είτε από την Αστυνομία, είτε από την Πυροσβεστική, είτε από τον εκμεταλλευόμενο, προκειμένου αμέσως και σίγουρα μέσα στις πρώτες ώρες να συγκροτηθεί η Επιτροπή και να είναι έτοιμη να διευρευνήσει.

Στη συνέχεια πρέπει να βρεθούν τα μέλη της στον τόπο του ατυχήματος, το οποίο πρέπει να περιφρουρείται από την Αστυνομία και σε αυτό μπαίνουν μόνο τα σωστικά συνεργεία για να πάρουν τους τραυματίες ή τους νεκρούς. Ουδείς άλλος έχει πρόσβαση εκεί.

Αυτό δεν έγινε στα Τέμπη και στο ερώτημά σας αν με το μπάζωμα στα Τέμπη χάθηκαν σημαντικά στοιχεία του δυστυχήματος απαντώ… ΦΥΣΙΚΑ! Παρά πολλά στοιχεία δεν υπάρχουν πλέον για αυτό επαναλαμβάνω ότι η Επιτροπή Διερεύνησης είναι εκείνη που πρέπει να πηγαίνει πρώτη για να φωτογραφίζει, εκτός των άλλων, και τον χώρο.

Ακολούθως, μπορεί να πάρει κινητήρα αεροπλάνου και μηχανή τρένου για να τον πάει σε ειδικά εργαστήρια, λαμβάνει δείγματα καυσίμου για να τα αναλύσει και να δει αν είναι νοθευμένο και γι αυτό έγινε το ατύχημα, ενώ παίρνει δείγματα από τα λάδια για να διαπιστώσει αν είχαν ρινίσματα και αν υπήρξε φθορά.

Ελέγχονται ταυτόχρονα τα πτυχία των χειριστών, τα μαύρα κουτιά, καθώς και οι μαγνητοταινίες από τον πύργο ελέγχου που είχε την τελευταία επικοινωνία με το αεροσκάφος. Το ίδιο συμβαίνει και με το τρένο.

Στα Τέμπη έπρεπε να υπάρχει σύστημα αποφυγής της σύγκρουσης και ενημέρωσης πως στη γραμμή έχει μπει και δεύτερη αμαξοστοιχία, όπως γίνεται με τα αεροπλάνα που οι κυβερνήτες ενημερώνονται για όλα αυτά. Οι μηχανοδηγοί ήταν απαραίτητο να γνωρίζουν τι συνέβαινε.

Δεν μπορούν τώρα να λένε ότι φταίει ο σταθμάρχης επειδή η κονσόλα του ήταν δεξιά και δεν την είχε μπροστά για να τη βλέπει.

Η Επιτροπή για τη διευρεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων συστάθηκε με το ΦΕΚ που βγήκε στις 21/1/2023, ενώ το δυστύχημα των Τεμπών έλαβε χώρα στις 28/2/2023, δηλαδή πέντε εβδομάδες αργότερα.

Το οργανόγραμμα όμως του Εθνικού Οργανισμού δεν είχε φτιαχτεί και συνεπώς δεν μπόρεσε να πάει μια επιτροπή για να διερευνήσει το δυστύχημα των Τεμπών και έτσι χάθηκαν πολλά και κρίσιμα στοιχεία, τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν ένα σωστό πόρισμα!

Όταν ένα πόρισμα δεν αναφέρεται σε γεγονότα μετά βεβαιότητας, αλλά τα περιγράφει στο περίπου, τότε αυτό είναι ένα ατού για τους εκάστοτε κυβερνώντες που μπορούν να δικαιολογήσουν πολλά αίτια και να μην αποδοθούν ευθύνες σε αυτούς που πρέπει.

Κατά την προσωπική μου γνώμη, ευθύνονται πολιτικοί του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από πολλά χρόνια πίσω μέχρι και σήμερα.

Υπάρχουν πολλές παθογένειες και θα δώσω ως παράδειγμα το ραντάρ της Ανδραβίδας, το οποίο δεν έχει έρθει ακόμη! Τι θα γίνει αν έχουμε κάποιο ατύχημα;

Η Ανδραβίδα έχει την προσέγγιση, δηλαδή κανονίζει και διοχετεύει όλα τα αεροπλάνα που είναι να πάνε στην Κεφαλονιά, στη Ζάκυνθο και στον Άραξο. Τα κρατάει αυτά σε μία χοάνη, σε ένα ασφαλές ύψος και τους δίνει άδεια για να επικοινωνήσουν με το αεροδρόμιο προορισμού.

Δεν μπορεί και δεν έχει τη δυνατότητα ο ελεγκτής να δεχθεί στον εναέριο χώρο περισσότερα αεροπλάνα, διότι δεν διαθέτει το κατάλληλο ραντάρ για να παρέχει ασφάλεια πτήσεων και όπως λέτε σωστά και εσείς αυτό είναι κι ένα αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου της Ζακύνθου για να έρχονται περισσότερες πτήσεις στο νησί μας.

Δεν είναι η υπόθεση αυτή πάμε φύγαμε και όπου βγει. Καταθέτουμε σχέδια όταν πετάμε και ακολουθούμε μια συγκεκριμένη διαδικασία.

Να πω ακόμη ότι σε ένα ατύχημα ελέγχονται τα μητρώα συντήρησης του αεροπλάνου από την ημέρα που νηολογήθηκε μέχρι και την τελευταία στιγμή. Ελέγχονται ποιες συντηρήσεις έγιναν, τα πτυχία των πιλότων, τα ιατρικά πιστοποιητικά και γενικότερα γίνεται ένας εξονυχιστικός έλεγχος, ούτως ώστε να βγουν συμπεράσματα, να δοθούν συστάσεις και να καταλήξουμε στην αιτία του συμβάντος.

Για το δυστύχημα στα Τέμπη δεν επαρκούν τα στοιχεία και συνήθως πέφτουν «καμπανάκια» και όχι η «καμπάνα» εκεί που πρέπει. Οπότε γίνεται μια κατανομή ευθυνών σε υπαλλήλους και θα την πληρώσει η «μαρίδα»!

Ελπίζω με όλα αυτά που έχουν γίνει να έχουμε βάλει μυαλό σαν χώρα, να διορθωθούν οι παθογένειες και ο Οργανισμός να είναι έτοιμος μελλοντικά…».


Current track

Title

Artist