Current track

Title

Artist

Θοδωρής Κάρδαρης
Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων

Θοδωρής Κάρδαρης: Διαγωνισμός «εντός ημερών» για την αποκατάσταση του Σκοπού

04/12/2025


«Ο Σκοπός δεν δέχεται πλέον απορρίμματα – Έρχονται τα νέα έργα αποκατάστασης και η αναβάθμιση του Λίβα»

Αιφνιδιαστική αυτοψία στον Σκοπό – Τι διαπίστωσαν οι επιθεωρητές

Λίβας – Σε εξέλιξη οι εργασίες, ξεκινά η νέα γενιά εργοστασίων

Αναβάθμιση λόγω νέου εθνικού σχεδιασμού

Κόστος διαχείρισης και ποσότητες απορριμμάτων

«Δεν πάνε σύμμικτα κατευθείαν στο κύτταρο»

Το μεγάλο στοίχημα: τρία ρεύματα απορριμμάτων

Σε εκτενή ενημέρωση για την αιφνιδιαστική επίσκεψη των επιθεωρητών του Υπουργείου Περιβάλλοντος στον Σκοπό, καθώς και για την πορεία των έργων στον Λίβα, προχώρησε ο Διευθυντής του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων – Παράρτημα Ζακύνθου, Θοδωρής Κάρδαρης, μιλώντας στην εκπομπή της Μαριέττας Ποταμίτη.

Ο κ. Κάρδαρης επιβεβαίωσε ότι ο ΦΟΔΣΑ δεν είχε ειδοποιηθεί για την επίσκεψη, καθώς ενημερώθηκε ξαφνικά με τηλεφώνημα την ώρα που οι επιθεωρητές βρίσκονταν ήδη στην είσοδο του χώρου. Όπως σημείωσε: Οι επιθεωρητές έδειξαν να έχουν ελλιπή ενημέρωση για την κατάσταση. Αρχικά θεωρούσαν ότι ο Σκοπός εξακολουθεί να δέχεται σκουπίδια. Δεν γνώριζαν ότι από τον Μάρτιο του 2025, με υπουργική απόφαση, η αρμοδιότητα της αποκατάστασης έχει μεταφερθεί στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων.

Σύμφωνα με τον Διευθυντή του ΦΟΔΣΑ, το πόρισμα της αυτοψίας κατέγραψε ότι ο Σκοπός δεν δέχεται απορρίμματα, ο χώρος χρήζει άμεσης αποκατάστασης και τα στραγγίσματα μεταφέρονται με βυτία προς επεξεργασία εκτός ΧΥΤΑ.

Ο κ. Κάρδαρης υπογράμμισε ότι ο γεωτεχνικός του ΦΟΔΣΑ έχει εισηγηθεί να μην γίνονται παρεμβάσεις με μηχανήματα, για να μην προκληθεί αστάθεια στο ήδη επιβαρυμένο πρανές του παλιού ΧΥΤΑ.

Η πρώτη μελέτη αποκατάστασης είχε γίνει το 2016, αλλά επικαιροποιήθηκε όταν ο χώρος συνέχισε να δέχεται απορρίμματα μέχρι και το 2017. Ο ΦΟΔΣΑ ολοκλήρωσε την αποτύπωση κατάστασης, τη μελέτη αποκατάστασης, την έκδοση περιβαλλοντικών όρων, τα τεύχη δημοπράτησης για το έργο.

Ο διαγωνισμός, προϋπολογισμού 5 εκατομμυρίων ευρώ, όπως είπε, αναμένεται να βγει στον αέρα σε λίγες ημέρες.
Μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης, ο ΦΟΔΣΑ θα προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων για 5 χρόνια.

Για τον Λίβα, ο κ. Κάρδαρης παρουσίασε μια πλήρη εικόνα της σημερινής κατάστασης. Έχουν ολοκληρωθεί η οδοποιία και τα συνοδά έργα. Έχει παραδοθεί και λειτουργεί το πρώτο κύτταρο υγειονομικής ταφής, ώστε να σταματήσει η παραγωγή δεμάτων. Το εργοστάσιο βρίσκεται στη φάση θεμελίωσης.

Με τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό, η ταφή πρέπει να περιοριστεί στο 15% των απορριμμάτων – από 45% που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός της Ζακύνθου. Για αυτό ο ΦΟΔΣΑ εκπόνησε νέο τεχνικό δελτίο προσαρμογής, αναμένεται συμπληρωματική χρηματοδότηση, το εργοστάσιο της Ζακύνθου θα είναι από τα πρώτα πανελλαδικά που θα κατασκευαστούν σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές, αμέσως μετά την Κεφαλονιά.

Το κόστος διαχείρισης ξεκίνησε από 53 €/τόνο, σήμερα είναι 35–36 €/τόνο, ενώ η ταφή κοστίζει περίπου 16 €/τόνο. Με την πλήρη λειτουργία του εργοστασίου, η συνολική τιμή θα σταθεροποιηθεί γύρω στα 50–53 €/τόνο, αλλά με πλήρη εγκατάσταση, όπως τόνισε.

Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε: 27–28.000 τόνοι/έτος. Στην πράξη, 2024–2025: 32.000 τόνοι/έτος. Η μεγάλη αύξηση οφείλεται κυρίως στην τουριστική περίοδο.

Ο Διευθυντής του ΦΟΔΣΑ διέψευσε κατηγορηματικά τις καταγγελίες περί μη ορθής διαχείρισης. «Αν τα σύμμικτα θάβονταν όπως λέγεται, τότε ο Δήμος θα πλήρωνε 5 εκατ. ευρώ σε τέλος ταφής. Τα ζυγολόγια, οι είσοδοι και οι έξοδοι το αποδεικνύουν. Δεν στέκει τεχνικά ούτε οικονομικά αυτός ο ισχυρισμός», δήλωσε χαρακτηριστικά

Ο κ. Κάρδαρης τόνισε ότι το νέο εργοστάσιο θα δέχεται τρεις χωριστές ροές, Οργανικά, Συσκευασίες και Λοιπά υπόλοιπα. Η διαλογή στην πηγή θα γίνει υποχρεωτική, και αυτό απαιτεί συμμετοχή των πολιτών, σύγχρονες υποδομές, χρηματοδότηση που, όπως είπε, θα ανοίξει άμεσα για όλα τα νησιά του Ιονίου.


Current track

Title

Artist