Nίκος Γράμψας: Εκπαιδευτική εκδρομή του 1ου Γυμνασίου στην Κύπρο
10/03/2023
«Το 1ο Γυμνάσιο Ζακύνθου στο πλαίσιο εγκεκριμένου πολιτιστικού προγράμματος της ΔΔΕ Ζακύνθου με τίτλο, Δ. Σολωμός: Στοιχεία σύνθεσης απλής φόρμας μουσικής στα ποιητικά του κείμενα(Τοπική ιστορία- πολιτιστική κληρονομιά- λογοτεχνία), πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στην Κύπρο με δεκαμελή ομάδα μαθητών της Γ΄Γυμνασίου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και συνοδούς καθηγητές τους υπεύθυνους του προγράμματος, Βασίλη Πρασσά κι εμένα.
Η εκπαιδευτική επίσκεψη εξελίχθηκε για τους νεαρούς μαθητές μας σε μια εξαιρετική δράση ενηλικίωσης , μια υπέροχη εμπειρία μύησης και περάσματος από την παιδική ηλικία στην εφηβεία, που ως κοινωνία οφείλουμε, έτσι κι αλλιώς, να πραγματοποιούμε για τα παιδιά μας.
Επισκεφθήκαμε στη Λεμεσό το Γυμνάσιο Νεάπολης, που διευθύνει η κα Μαρία Σταυρίδου Μορφή, με την οποία είχαμε συμφωνήσει, λόγω του κοινού εθνικού μας ποιητή, να λειτουργήσουμε ένα βιωματικό εργαστήρι με το θέμα του προγράμματος μας, το οποίο και πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή μαθητών και από τα δύο σχολεία με πολύ μεγάλη επιτυχία.
Τραγουδήσαμε στην αίθουσα μουσικής την σολωμική Ξανθούλα, όπως την έχει μελοποιήσει ο Νικόλαος Μάντζαρος και απαγγείλαμε απόσπασμα από τον Ύμνο εις την Ελευθερία, ως το δικό μας δώρο για την θερμή τους υποδοχή.
Δεν είχαμε χρόνο για να αποδεχτούμε την περεταίρω φιλοξενία που μας πρότειναν..έπρεπε να φύγουμε για Λευκωσία όπου είχαμε εξασφαλίσει μία συνάντηση στην Ελληνική Πρεσβεία με τον Έλληνα Πρέσβυ, τον κύριο Παπαμελετίου.
Με εξαιρετική ευγένεια και σοβαρότητα μας ενημέρωσε για την ζωή στην Κύπρο, τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών αλλά και για την κατάσταση στις κατεχόμενες περιοχές. Με προθυμία και υπομονή απάντησε στις απορίες και ερωτήσεις των μαθητών μας περί των στελεχών διπλωματίας του υπουργείου Εξωτερικών, των συνθηκών εργασίας στις πρεσβείες και των απαραίτητων σπουδών που πρέπει να ακολουθήσει κανείς για να ενταχθεί στο διπλωματικό σώμα. Οι μαθητές μας, πριν αποχωρήσουμε, απέδωσαν με φωνητική θεατρικότητα ένα δίστιχο ο καθένας από τον Ύμνο εις την Ελευθερία, όπως είχαμε προετοιμάσει.
Η πρώτη ημέρα των εκπαιδευτικών μας δράσεων ολοκληρώθηκε με την επίσκεψή μας στο Εθνικό Θέατρο, όπου είχαμε ραντεβού για ξενάγηση με τον, επίσης, εξαιρετικό και πολύ ευγενή κ Γιώργο Παπαγεωργίου. Οι μαθητές μας απλώθηκαν στην τεράστια σκηνή του θεάτρου και απέδωσαν και πάλι το δρώμενο του Ύμνου εις την Ελευθερία.
Η επόμενη ημέρα μας αφιερώθηκε σε ένα άλλο τομέα των παραστατικών τεχνών, πέραν της Μουσικής και του Θεάτρου, στην ζωγραφική και την αρχιτεκτονική εξωτερικών χώρων. Επισκεφθήκαμε την Λεβέντειο Πινακοθήκη όπου εκτίθενται περί τα 200 έργα από τον 17ο έως τον 20ο αι, Κυπρίων, Ελλήνων και Γάλλων ζωγράφων μεταξύ των οποίων ο ιμπρεσιονιστής Claude Monet και ο μοντερνιστής Marc Chagall.
Μετά την πινακοθήκη φτάσαμε με τα πόδια στην Πλατεία Ελευθερίας, μία από τις μεγαλύτερες φιλοτεχνημένες πλατείες της Ευρώπης που σχεδίασε η σπουδαία, αείμνηστη, αρχιτέκτων ιρακινής και βρετανικής καταγωγής, Ζάχα Χαντίντ. Την Χαντίντ, την ενδιαφέρει το πώς θα κινείται κανείς μέσα στα έργα της. Ξεκινώντας, λοιπόν, από τις διαδρομές, στήνει όλο το σχέδιο δυναμικά γύρω από τις πορείες κίνησης των διαβατών πολιτών.
Μπαίνοντας εντός των τειχών στην παλιά πόλη, τη Λήδρα όπως λεγόταν η Λευκωσία στην αρχαιότητα, φτάσαμε στην ‘πράσινη γραμμή’, εκεί που χωρίζει η ελεύθερη Κύπρος από το ψευδοκράτος. Επαναλάβαμε δημόσια το δρώμενο του Ύμνου εις την Ελευθερία…».