Διονύσιος Πόθος: Τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Ζάκυνθο λειτούργησαν κανονικά
05/12/2025
Τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Ζάκυνθο λειτούργησαν κανονικά, παρά την κακοκαιρία των τελευταίων ημερών, όπως διαβεβαίωσε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου, κ. Διονύσιος Πόθος, ο οποίος έκανε δηλώσεις στην εκπομπή της Μαριέττας Ποταμίτη.
Ο κ. Πόθος ξεκαθάρισε πως δεν υπήρξε καμία απόφαση για κλείσιμο σχολείων, τονίζοντας ότι για τον καιρό και τυχόν αναστολές λειτουργίας είναι αρμόδιος ο Δήμος. Όπως είπε, ούτε την προηγούμενη ημέρα ούτε σήμερα υπήρξε σχετική ενημέρωση από τη Δημοτική Αρχή, με την οποία –όπως και με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Πολιτική Προστασία– βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία. Παράλληλα, έχει ζητήσει από όλες τις σχολικές μονάδες να καταγράψουν όποια προβλήματα προκύπτουν και να τα αποστείλουν υπηρεσιακά.
Ειδική αναφορά έκανε στο Γυμνάσιο Λιθακιάς, όπου χρειάζονται παρεμβάσεις σε χαντάκια και απορροή των ομβρίων υδάτων. Όπως είπε, το ζήτημα είχε τεθεί ήδη από τον Μάρτιο και τον Οκτώβριο, ενώ με αφορμή τις έντονες βροχοπτώσεις απέστειλε έγγραφο προς τον Δήμο και την Πολιτική Προστασία, προκειμένου να αποσταλούν μηχανήματα για τον καθαρισμό των τάφρων. Για το Γυμνάσιο Λύκειο Κατασταρίου, όπου η περιοχή παραδοσιακά αντιμετωπίζει προβλήματα πλημμυρών, σημείωσε ότι δεν παρουσιάστηκαν φέτος ζητήματα, καθώς η κατάσταση παρακολουθείται στενά σε συνεργασία με την Πολιτική Προστασία, το ΚΤΕΛ και τον Δήμο.
Σε ό,τι αφορά τυχόν κινητοποιήσεις, ο Διευθυντής ανέφερε πως κατάληψη σημειώθηκε μόνο στο 2ο Γενικό Λύκειο Ζακύνθου. Παράλληλα, ωστόσο, θέλησε να σταθεί στις θετικές ειδήσεις από τη σχολική κοινότητα, αναφέροντας τις σημαντικές διακρίσεις Ζακυνθινών μαθητών στο πλαίσιο του θεσμού της Eurobank. Όπως είπε, στα 23 χρόνια λειτουργίας του προγράμματος, το 1ο Λύκειο Ζακύνθου έχει βραβευτεί 14 φορές, ενώ φέτος η μαθήτρια Αναστασία Φλάμπουρα αναδείχθηκε πρώτη στο νομό και θα εκπροσωπήσει τα Ιόνια Νησιά σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί, μετά τις γιορτές, στην Παλιά Βουλή, παρουσία της πολιτειακής και πολιτικής ηγεσίας. Από το 2ο Λύκειο βραβεύτηκε ο μαθητής Διονύσης Καλημέρης – Ιωάννης Δημήτριος, ο οποίος επίσης διακρίθηκε για τις επιδόσεις του. Ο κ. Πόθος ευχήθηκε στα παιδιά «καλή πρόοδο και καλή συνέχεια», υπογραμμίζοντας ότι τέτοιοι μαθητές αποτελούν παράδειγμα και έμπνευση για ολόκληρη τη μαθητική κοινότητα.
Ιδιαίτερο βάρος έδωσε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην αποτύπωση της πραγματικής εικόνας για τα κενά των καθηγητών. Όπως τόνισε, όσα παρουσιάζονται στον εθνικό Τύπο δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα της Ζακύνθου. Παραδέχθηκε πως στην αρχή της χρονιάς υπήρξαν δυσκολίες, τις απέδωσε όμως σε έναν συνδυασμό παραγόντων: πολλές παραιτήσεις αναπληρωτών, μακροχρόνιες άδειες και μια χρονοβόρα διοικητική διαδικασία αντικατάστασης. Το Υπουργείο Παιδείας, όπως είπε, ζήτησε άμεσα στοιχεία για όσους παραιτήθηκαν και προχώρησε σε ενέργειες για να καλυφθούν τα κενά.
«Δεν ισχύουν τα νούμερα που ακούγονται», υπογράμμισε, εξηγώντας ότι σε θεολόγους δεν υπάρχει οργανικό κενό αλλά μόνο έξι ώρες, οι οποίες αναμένεται να καλυφθούν μέσα από το ΕΣΠΑ ή με άλλη ειδικότητα. Στους φυσικούς δεν υπάρχει κενό οργανικής θέσης, αλλά κάποιες ώρες στο Γυμνάσιο Κατασταρίου, λόγω παραίτησης αναπληρωτή. Στα μουσικά μαθήματα των Γυμνασίων εντοπίζονται πέντε ώρες που πρέπει να καλυφθούν, ενώ στο ΕΠΑΛ τα κενά αφορούν συγκεκριμένες ειδικότητες, όπως Πολιτικό Μηχανικό, Μηχανολόγο και Ηλεκτρολόγο, με τον τελευταίο να έχει ήδη τοποθετηθεί με ειδική πρόσκληση. Στην Ειδική Αγωγή, τα βασικά εναπομείναντα κενά είναι σε καλλιτεχνικό μάθημα, μουσικό, έναν ακόμη γυμναστή και μία κοινωνική λειτουργό.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις ανάγκες για παράλληλη στήριξη σε φιλόλογο, μαθηματικό και φυσικό, διευκρινίζοντας όμως ότι η παράλληλη στήριξη δεν αφορά «χαμένες διδακτικές ώρες», καθώς ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης μπαίνει στην τάξη μαζί με τον διδάσκοντα, ενισχύοντας το μάθημα και υποστηρίζοντας τους μαθητές με πρόσθετες ανάγκες. «Πρόκειται για υποστηρικτικό έργο, όχι για κενό στην ύλη», σημείωσε χαρακτηριστικά, θέλοντας να καθησυχάσει γονείς και μαθητές.
Έμφαση έδωσε και στη λειτουργία των τμημάτων ένταξης, τα οποία –όπως είπε– έχουν πλέον ενισχυθεί σημαντικά. Μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε μόνο ένα τμήμα ένταξης στο 2ο Γυμνάσιο Ζακύνθου, ενώ φέτος λειτουργούν επτά τμήματα σε διαφορετικές σχολικές μονάδες, μεταξύ των οποίων το 1ο και 2ο Γυμνάσιο, το Μουσικό Γυμνάσιο και σχολεία της περιφέρειας του νησιού. Ο κ. Πόθος, μαζί με την υπεύθυνη Ειδικής Αγωγής, κ. Μάργαρη, επισκέπτονται τα σχολεία και παρακολουθούν από κοντά τον τρόπο λειτουργίας των τμημάτων ένταξης, με στόχο –όπως είπε– να αναβαθμιστεί ουσιαστικά η υποστήριξη προς τους μαθητές.
Αναφορικά με τις υποστηρικτικές δομές ψυχικής υγείας, ο κ. Πόθος επισήμανε ότι στα περισσότερα σχολεία υπηρετούν πλέον ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί. Εξαίρεση, όπως ανέφερε, αποτελούν το Γυμνάσιο Λιθακιάς και τα δύο Εσπερινά σχολεία, όπου ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί οι συγκεκριμένοι ειδικοί. «Πρόκειται για μεγάλες τομές που δεν είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι οι παρεμβάσεις αυτές ενισχύουν ουσιαστικά τη σχολική καθημερινότητα.
Ο Διευθυντής στάθηκε ιδιαίτερα και στη δημιουργία νέων δομών στη Ζάκυνθο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη λειτουργία του Εσπερινού ΕΠΑΛ. Τη χαρακτήρισε «πολύ μεγάλο γεγονός» για το νησί, καθώς δίνει τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους αλλά και σε ενήλικους συμπολίτες να ολοκληρώσουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να αλλάξουν επαγγελματική πορεία ή να αποκτήσουν πρόσθετα προσόντα στην ειδικότητα που έχουν επιλέξει. Όπως είπε, τέτοιες δομές ανοίγουν πραγματικές «δεύτερες ευκαιρίες» για την τοπική κοινωνία.
Σε ερώτηση για το αν υπήρξαν καθηγητές που θέλησαν να έρθουν στο νησί αλλά αποχώρησαν λόγω έλλειψης στέγης, ο κ. Πόθος απάντησε ότι δεν έχει τέτοια επίσημη εικόνα. Αντιθέτως, γνωρίζει Ζακυνθινούς αναπληρωτές που θα ήθελαν να υπηρετήσουν στα σχολεία του νησιού, αλλά τελικά τοποθετήθηκαν σε άλλες περιοχές της χώρας. Αφορμή στάθηκε αυτό για να επαναφέρει δημόσια το πάγιο αίτημά του υπέρ της «εντοπιότητας» στους διορισμούς και τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών.
Όπως υπογράμμισε, μια γενναία μοριοδότηση της εντοπιότητας θα έλυνε πολλά προβλήματα: τα σχολεία δεν θα έχαναν την ιδιαίτερη κουλτούρα και φυσιογνωμία τους, θα περιορίζονταν τα κενά και η αστάθεια από τις συνεχείς μετακινήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχυόταν το τοπικό ανθρώπινο κεφάλαιο. «Είμαι υπέρ της εντοπιότητας», ανέφερε, σημειώνοντας πως η Πολιτεία οφείλει να εξετάσει σοβαρά το ζήτημα, τόσο για λόγους εκπαιδευτικής συνέχειας όσο και για την ουσιαστική στήριξη των νησιωτικών κοινωνιών όπως η Ζάκυνθος.
Prisma Radio 90,2