Πέτρος Κυπριώτης: Χάνει έσοδα η Ζάκυνθος με ευθύνη των καβοδετών
04/05/2023
«Σύμφωνα με τη νομοθεσία την καβοδεσία των πλοίων την κάνουν οι ναυτεργάτες. Μέχρι τώρα δηλαδή έχουμε ένα μονοπώλιο στο θέμα αυτό.
Εμείς, που έχουμε τα τουριστικά γραφεία, δεν έχουμε αντίρρηση να υπάρξει μια αύξηση της τάξης του 20% για την εργασία αυτή, όμως στη Ζάκυνθο τα πράγματα ξέφυγαν κατά πολύ και μάλιστα χωρίς να γίνει ένας διάλογος, μια συνεννόηση.
Σας λέω πως πέρυσι ένα κρουαζιερόπλοιο πλήρωνε 100 ευρώ για να δέσει στο νησί και τώρα οι εταιρείες καλούνται να καταβάλλουν 350 ευρώ. Με τον ΦΠΑ η τιμή φτάνει στα 450 ευρώ. Ουσιαστικά, η αύξηση ξεπερνά το 300%!
Επίσης ένα μικρό σκάφος 10 μέτρων πρέπει να πληρώνει 100 ευρώ και ούτω καθ’ εξής. Οι τιμές είναι εξωφρενικές και το χειρότερο είναι πως ζητάμε να μας δώσουν τον τιμοκατάλογο και δεν το πράττουν.
Λόγω του αέρα χθες κινδύνευσαν κάποια σκάφη και κανένας καβοδέτης δεν εμφανίστηκε να βοηθήσει, πέρα μόνο από έναν υπάλληλο τουριστικού γραφείου και μπράβο του για την ενέργειά του.
Δημιουργείται παράλληλα και αθέμιτος ανταγωνισμός στο λιμάνι, διότι άλλοι δένουν δωρεάν και οι υπόλοιποι είναι υποχρεωμένοι να δίνουν υπέρογκα ποσά.
Όταν κάποιος έρχεται στο νησί με μια θαλαμηγό, είναι προφανές ότι έχει να δώσει τα 200 ευρώ που του ζητάνε. Το θέμα δεν είναι οικονομικό. Με τις αυξήσεις που έχουν γίνει, θεωρούν πως πάμε να τους ξεγελάσουμε και δεν έρχονται πλέον στο νησί. Ήδη έχουμε ακυρώσεις!
Η Ζάκυνθος θα έχει 90 κρουαζιερόπλοια φέτος, επειδή οι εταιρείες αποφάσισαν να μην πληρώσουν αυξημένα ποσά για καβοδεσία στην Κεφαλονιά. Είπαν λοιπόν να έρθουν 15 ναυτικά μίλια πιο πέρα που βρίσκεται η Ζάκυνθος. Από τη στιγμή που και εμείς επιβάλλαμε αυξήσεις, ο επόμενος προορισμός τους είναι το Κατάκολο. Το πρόβλημα που δημιουργείται είναι τεράστιο και ο τόπος μας χάνει έσοδα.
Η Ζάκυνθος βρίσκεται σε μειονεκτική γεωγραφική θέση. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια καταφέραμε να ανεβάσουμε το επίπεδο του γιώτινγκ. Σε αυτό έχουν συμβάλλει όλοι. Εμείς με τα γραφεία εξυπηρέτησης, οι εστιάτορες που δαπάνησαν χρήματα για να βελτιώσουν τους χώρους τους, οι βενζινοπώλες που αγόρασαν μεγαλύτερα φορτηγά για τα καύσιμα και πολλοί ακόμη κλάδοι. Όλα αυτά την ώρα που δεν διαθέτουμε ντόκο για τα κρουαζιερόπλοια, αλλά ούτε και μαρίνα.
Δεν θέλουμε να τσακωθούμε με τους καβοδέτες του νησιού και αυτό που θα πω δεν είναι απειλή, αλλά μια εξέλιξη που έρχεται. Η καβοδεσία θα αλλάξει από του χρόνου στη Ζάκυνθο. Έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον σκοπό αυτό τέσσερα άτομα και μάλιστα οι τρεις δεν είναι Ζακυνθινοί.
Έχουμε ενημερώσει και το Λιμεναρχείο Ζακύνθου, αλλά και το Υπουργείο Ναυτιλίας. Το θέμα το γνωρίζουν και οι τοπικές Αρχές. Μέχρι τώρα και εξαιτίας των υψηλών τιμών, οι ακυρώσεις φτάνουν στο 20% και το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί, διότι πολλοί πελάτες μας περιμένουν διευκρινίσεις από την πλευρά μας για το εάν θα βρεθεί μια άκρη.
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει θετική εξέλιξη και οι καβοδέτες δεν υποχωρήσουν, τότε οι εταιρείες θα πληρώνουν όσα έδιναν πέρυσι και τα υπόλοιπα χρήματα θα τα βάλουμε εμείς από την τσέπη μας, περιμένοντας να ομαλοποιηθεί η κατάσταση από την επόμενη χρονιά.
Θέλουμε με ήρεμο και πολιτισμένο τρόπο να βρεθεί λύση. Αυτός ο τόπος είναι ευλογημένος. Παρά τις προσπάθειες που κάνουμε όλοι εδώ και 50 χρόνια να τον καταστρέψουμε, το νησί μας αντέχει και προσφέρει ευημερία.
Μακάρι οι νεότεροι που θα εμπλακούν με τα κοινά να τα καταφέρουν καλύτερα. Θα πω όμως, ότι δεν πρέπει να κοιτάμε μόνο τους αριθμούς και τις αφίξεις, γιατί αν αναπτυχθεί κι άλλο η Κεφαλονιά οι περισσότεροι θα πηγαίνουν εκεί που είναι ένας ελκυστικός προορισμός.
Πρέπει να προσέξουμε για να έχουμε. Να καταλάβουμε ότι υστερούμε σε βασικές υποδομές, όπως είναι το νερό, η καθαριότητα, το λιμάνι και πολλά ακόμη θέματα…».